Testování žáků SCIO 2011-2012 ANGLICKÝ JAZYK
V letošním školním roce jsme uvítali novinku v oblasti testování cizích jazyků. V rámci projektu Stonožka proběhlo v květnu 2012 testování z anglického jazyka, které pracuje s úrovněmi vytvořenými na základě Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Výsledky obsahují orientační informace o dosažené úrovni v rámci jednotlivých typů (slovní zásoba, porozumění textu, gramatika, konverzační situace). Testy pro ZŠ a odpovídající úrovně víceletých gymnázií měřily kategorie A a B. Žáci, kteří tento rámec přesahují, jsou označeni mezní kategorií a znaménkem, tedy B 2+ patří do kategorie B2 nebo vyšší.
Kategorie na základě Společného evropského referenčního rámce:
A 0- Žák se s pomocí naučených frází umí představit a vyjádřit základní informace o sobě,
své rodině či svých koníčcích. Tyto fráze také dokáže rozpoznat v textu. Začíná rozumět některým
výrazům používaným v každodenním životě. Dokáže přečíst a pochopit jednoduché věty a fráze, pokud
má potřebnou slovní zásobu a může si text přečíst víckrát po sobě. V mluveném projevu porozumí
výrazům a větám, které zná , pokud jsou vysloveny pečlivě a pomalu.
A 1 - Žák zná výrazy používané v každodenním životě a dokáže vyjádřit detaily týkající se jeho osoby, rodiny
a přátel. Jednoduchými větami popíše místo, kde žije a lidi, které zná. Umí položit jednoduché otázky
a zjistit tak informace o jiné osobě (například o místě, kde žije nebo o věcech, které vlastní). Porozumí
pomalu, zřetelně a jednoduše mluvícím partnerům, kteří jsou ochotni případně svou výpověď zopakovat,
a dokáže reagovat na jejich otázky. V textu i mluveném projevu dokáže identifikovat známá slova a věty.
Úroveň A1 očekává Rámcový vzdělávací program pro základní školy od žáka na konci 5. třídy
základní školy.
A 2 - Žák umí základními frázemi popsat sebe, svou rodinu, školu, zájmy či okolí. Dokáže v přímé
a jednoduché výměně informací stručně popsat rutinní činnosti a své potřeby. Umí vést společenskou
konverzaci o známých tématech a reagovat na momentální situaci. Dokáže napsat jednoduché poznámky
či zprávy a zvládne i krátký osobní dopis. V jednodušších textech dokáže vyhledat základní informace.
Rozumí větám, které se týkají jeho samého, rodiny, nákupů nebo zaměstnání. Porozumí základnímu
sdělení, je-li proneseno pomalu a zřetelně.
Úroveň A 2 očekává Rámcový vzdělávací program pro základní školy od žáka na konci 9. ročníku
základní školy.
B 1 – Žák ovládá fráze a slovní zásobu týkající je běžných témat a témat, která ho zajímají a dokáže o nich
i napsat souvislý text. Jazykově si poradí v situacích , které mohou nastat při cestování do ciziny. Umí
popsat zážitky, události, sny, naděje a cíle či stručně vysvětlit a zdůvodnit své názory a plány. Zvládne
vyprávět příběh, přiblížit obsah knihy či filmu a vylíčit své reakce. Své zážitky a dojmy dokáže popsat
i v osobním dopisu. Bez přípravy se může zapojit do hovoru o aktuálních událostech a známých tématech
se správným použitím gramatických prostředků, Rozumí hlavním myšlenkám ve spisovném mluveném
projevu, týká-li se běžných témat. Pochopí smysl rozhlasového či televizního vysílání s běžným obsahem.
B 1 je kategorie, ze které vychází základní úroveň maturitní zkoušky.
B 2 - Žák bez velké námahydokáže vést plynulou spontánníkonverzaci s rodilým mluvčím. Umí se
srozumitelně vyjadřovat k široké škále témat, která se vztahují k oblasti jeho zájmu, bez problémů
vysvětlí své stanovisko k aktuálním otázkám a dokáže uvést výhody a nevýhody různých řešení. Rozumí
textům současné prózy, článkům a zprávám zabývajícím se současnými problémy, v nichž autoři zaujímají
konkrétní postoje i hlavním myšlenkám složitých textů na různá témata včetně odborně zaměřených
diskuzí na téma, o které se zajímá. Umí napsat srozumitelně podrobné texty různé formy na různá témata,
obhajovat nebo vyvracet určitý názor. V osobním dopise dokáže vyjádřit emoce či pospat své pocity.
Nedopouští se gramatických chyb vedoucích k nedorozumění, většinu svých chyb umí opravit. Rozumí
většině televizních zpráv a programů týkajících se aktuálních témat a také většině filmů ve spisovném
jazyce. Dokáže sledovat i složitou výměnu názorů, pokud téma dostatečně zná.
Pro zvládnutí vyšší úrovně maturitní zkoušky jsou požadovány znalosti minimálně na úrovni B 2.
C 1 - Žák se umí plynně a pohotově vyjadřovat bez zjevného hledání výrazů, umí jazyka užívat pružně
a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely. Zvládá se jasně vyjádřit, dobře uspořádat text
a podrobně vysvětlit svá stanoviska, rozvíjet konkrétní body a zakončit svou řeč vhodným závěrem.
Dokáže dodržovat vysoký stupeň gramatické správnosti, zřídka se dopouští systémových chyb a tyto
chyby jsou sotva postřehnutelné, ale pokud se objeví, obvykle je dokáže opravit. Umí volit vhodné fráze
a vybírat své formulace tak, že se vyjadřuje jasně a na odpovídající stylové rovině bez nutnosti redukovat
to, co chce sdělit. Rozumí širokému rejstříku náročných a dlouhých textů (jak faktografických, tak
beletristických), ocení rozdíly v jejich stylu. Porozumí odborným článkům a delším technickým
instrukcím, a to i pokud se nevztahují k jeho oboru. Je schopen sledovat film nebo rozhlasové vysílání
v anglickém jazyce.
Připomínáme, že v 5. ročníku RVP se předpokládá dosažení úrovně znalostí A1, v 9. ročníku RVP pak dosažení kategorie A2
Dovolujeme si ocitovat text závěrečného hodnocení výsledků testování z ANGLICKÉHO JAZYKA našich žáků firmou SCIO. Pro všechny testované ročníky (5.-7. roč. ) je v závěrečné zprávě uvedeno:
„ Výsledky vaší školy v testu anglického jazyka jsou špičkové. Vaše škola patří mezi 10% nejúspěšnějších škol v testování.“
Výsledky jednotlivých ročníků a tříd na naší škole:
Anglický jazyk v 5. ročníku
|
Počet testovaných |
úroveň SERRJ A 0 |
úroveň SERRJ A 1 |
úroveň SERRJ A 2 |
úroveň SERRJ B 1+ |
5. A |
18 |
0 |
0 |
2 |
16 |
5. B |
17 |
1 |
1 |
4 |
11 |
5. C |
8 |
0 |
1 |
6 |
1 |
výsledek výrazně nad požadovanou úroveň
Porovnání výsledků žáků 5. roč. naší školy s republikovým výsledkem:
|
úroveň SERRJ A 0 |
úroveň SERRJ A 1 v % |
úroveň SERRJ A 2 v % |
úroveň SERRJ B 1+ v % |
Základní školy 4231 žáků |
33 % |
37% |
26% |
4% |
Naše 5.A,B,C 43 žáků |
2,3% |
4,65% |
28% |
65% |
Anglický jazyk v 6. ročníku
|
Počet testovaných |
SERRJ A 0 |
SERRJ A 1 |
SERRJ A 2 |
SERRJ B 1 |
SERRJ B 2+ |
6. A |
15 |
0 |
0 |
7 |
6 |
2 |
6. B |
17 |
1 |
2 |
3 |
8 |
3 |
6. C |
22 |
1 |
2 |
7 |
3 |
9 |
výsledek výrazně nad požadovanou úroveň
Porovnání výsledků žáků 6. roč. naší školy s republikovým výsledkem:
|
úroveň SERRJ A 0 |
SERRJ A 1 v % |
SERRJ A 2 v % |
SERRJ B 1 v % |
SERRJ B 2+ v % |
Základní školy 1839 žáků |
24% |
34% |
27% |
12% |
3% |
Naše 6.A,B,C 54 žáků |
3,6% |
7,4% |
31,5% |
31,5% |
26% |
Anglický jazyk v 7. ročníku
|
Počet testovaných |
SERRJ A 0 |
SERRJ A 1 |
SERRJ A 2 |
SERRJ B 1 |
SERRJ B 2+ |
7. A |
10 |
0 |
0 |
2 |
5 |
3 |
7. B |
18 |
0 |
0 |
1 |
11 |
6 |
7. C |
18 |
0 |
0 |
0 |
11 |
7 |
výsledek výrazně nad požadovanou úroveň
Porovnání výsledků žáků 7. roč. naší školy s republikovým výsledkem:
|
úroveň SERRJ A 0 |
SERRJ A 1 v % |
SERRJ A 2 v % |
SERRJ B 1 v % |
SERRJ B 2+ v % |
Základní školy 2186 žáků |
18% |
34% |
26% |
19% |
3% |
Naše 7.A,B,C 46 žáků |
0% |
0% |
6,5% |
58,5% |
35% |
Všichni testovaní žáci 7. ročníku naší školy splnili očekávanou úroveň pro vzdělávání žáka na konci 9. ročníku.